Városi úthálózatok optimalizált burkolatgazdálkodási rendszerei (Optimization methods of the city road network pavement management systems)

Primary tabs

Erre a témakiírásra nem lehet jelentkezni.
Nyilvántartási szám: 
20/07
Témavezető neve: 
Témavezető e-mail címe:
almassy.kornel@emk.bme.hu
A témavezető teljes publikációs listája az MTMT-ben:
A téma rövid leírása, a kidolgozandó feladat részletezése: 
A burkolatgazdálkodási rendszerek (továbbiakban PMS) egy olyan költség és műszaki optimalizálási folyamatot jelentenek, mely megteremti a megfelelő műszaki adatnyilvántartást az adott úthálózaton, majd az adatok elemzése, különböző szempontrendszerű optimalizálása után javaslatot adnak a döntéshozónak, üzemeltetőnek a megfelelő műszaki tartalmú és sorrendű felújítási beavatkozások elvégzésére. A közúthálózati elemek közül a városi utak pályaszerkezeti jelentősen más hatásoknak vannak kitéve, mint az országos közúthálózat elemei, hiszen más forgalom nagyság és intenzitás, más pályaszerkezeti felépítés és ezen hatások miatt más felújítási technológia jelentkezik a városi közúthálózaton. 
 
Minden PMS rendszer alapja a megfelelő adatgyűjtés és az azt követő elemzés. Az adatgyűjtés során a be kell mutatni és adaptálni kell a legkorszerűbb térinformatikai módszereket. A leromlási folyamatok bemutatásánál az úthálózat historikus leromlási adatait szükséges elemezni, illetve be kell mutatni, hogy a különböző leromlási paramétereket, hogyan lehet a leghatékonyabban az úthálózat egészére korrekt módon kiterjeszteni (IRI- hosszirányú egyenetlenség, illetve keresztirányú egyenetlenség). 
 
Napjainkban elképzelhetetlen bármilyen infrastruktúra fenntartási feladat anélkül, hogy megfelelő nyilvántartási rendszerrel rendelkezünk, mely segíti a döntéshozókat a megfelelő fenntartási feladatok módszerének és sorrendjének kiválasztásában. Az ilyen típusú mérnöki problémák megoldásához több változós optimalizálási módszert szükséges alkalmazni. A témafeldolgozásában a doktor jelöltnek be kell mutatnia, több fajta optimalizálási folyamatot, külön érdemes kitérnie a pályaszerkezeti erősítésekre melyek hatással vannak a felújítási, beavatkozási sorrendre.
 
A fentiek alapján a doktorandusznak a városi PMS-ek kutatása során az alábbi feladatokat kell elvégeznie: 
 
    • Városi burkolatok állapotértékelési különlegességeinek vizsgálata
    • Városi burkolatok leromlásának vizsgálatai, a leromlási trendek meghatározása
    • Forgalmi terhelés különlegességei (kitiltott nehézgépjárművek, nagy buszforgalom)
    • Közművek hatása a burkolatok leromlására
    • Városi vízelvezetés sajátosságai
    • Városi felújítási javaslatok rangsorolása
    • Különböző optimalizálási módszerek alkalmazása a felújítási műszaki tartalmak és sorrendek meghatározásához
 
******
 
Pavement Management Systems represent a financial and technical optimization process which creates an adequate register of technical data on the road network in question, and after a multi-criteria analysis of these data gives an optimal offer to the decision maker and the operator as for how to rank the planned interventions and also the technical depth of them. Among the elements of public road network urban road structures are exposed to significantly different effects than those of nationwide road network, since they are characterized by a differing size and intensity of traffic and a differing road structure, therefore they demand a different renovation technology. 
 
The basis of all PMSs is proper data collection and the analysis following. During data collection the most innovated geo-informatics solutions must be presented and adapted. When demonstrating deterioration processes, it is needed to examine the historical deterioration data of road network, and also to make an offer as for how to extend these deterioration parameters to the whole of the road network in the most effective and correct way.
 
Nowadays any infrastructure maintenance is unthinkable without asset management, which helps the decision making and makers. And these kind of engineering problems have been resolved by multi criteria optimization methods 
While the doctor applicant working on this topic, he must show more multi criteria optimization methods and separately it is worth to dealt how effect the pavements strengthening for the road sections’ renovations ranking. 
 
 
Thus, the doctor candidate must research for the urban pavement management system the following factors:
    • The specialities of evaluating the state of urban pavements
    • Exanimating the deterioration of urban pavements, defining the trends of deterioration
    • The specialities of traffic load
    • The influence of public utilities on the deterioration of pavements
    • The characteristics of urban drainage
    • Ranking the offers for urban renovation
    • Applying different optimization methods for define the proper renovation technology and ranking

 

A téma meghatározó irodalma: 
1. Lin Chen and Qiang Bai: Optimization in Decision Making in Infrastructure Asset Management: A Review, Applied Science, MDPI, 2019 april, (Appl. Sci. 2019, 9, 1380; doi:10.3390/app9071380)
2. Chen, L.; Henning, T.F.P.; Raith, A.; Shamseldin, A.Y.: Multi-objective Optimisation for Maintenance Decision Making in Infrastructure Asset Management. J. Manag. Eng. 2015, 31, 04015015
3. Rusu, L., Taut, D. A. S., and Jecan, S.: An integrated solution for pavement management and monitoring systems. Procedia Economics and Finance, 27, 14-21. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00966-1
4. Vittilo, N.: Pavement management system overview, 2013, Retrieved from https://www.state.nj.us/transportation/eng/pavement/pdf/PMSOverviews0709...
5. Gáspár, L.: Management aspects of road pavement rehabilitation, 2017, Gradevinar, 69, 31-40., https://doi.org/10.14256/JCE.1629.2016
6. S. Silvestre et all, Pavement management system for Lisbon, January 2004, Municipal Engineer 157(3):157-165, DOI: 10.1680/muen.2004.157.3.157
7. Shohel Amin, Luis Esteban Amador-Jiménez: The Multi-Criteria Based Pavement Management System for Regional Road Network in Atlantic Provinces of Canada, International Journal of Pavements, IJP 2014 Volume 13 Number 1-2-3 January-May-September 2014
A téma hazai és nemzetközi folyóiratai: 
1. Periodica Politechnica Civil Engineering
2. Journal of Silicate Based and Composite Materials - Építőanyagok
3. Journal of Civil Engineering and Management
4. Útügyi Lapok
5. Aszfalt Újság
6. Városi Közlekedés
7. Gradevinar
A témavezető utóbbi tíz évben megjelent 5 legfontosabb publikációja: 
1. Kornél Almássy, Gábor Pusztai, László Gáspár and János Lógó: Optimization Methods of the Pavement Management System of Budapest, Journal of Civil Engineering and Management, Vol 25. No 8, DOI: https://doi.org/10.3846/jcem.2019.10925
2. Kornél Almássy and Gyula Fekete: Road Data Information System, Budapest Case Study, International Journal of Optimization in Civil Engineering, Issue 4, Vol 9. 2019 
3. Dr. Almássy Kornél, Pusztai Gábor, Dávid Ákos: A fővárosi útburkolatgazdálkodási rendszer eredményei, Útügyi Lapok, 2018 ősz, ISSN: 2064-0919
4. Almássy Kornél: The behaviour of grids and nets in asphalt pavement, Periodica Polytechnica, 2011/1, 55. szám, pp. 53-611.
5. Kornél Almássy, András Geiger and Péter Gergó: Using Possibilities of Rubber Bitumen in Road Building, Pollack Periodica, DOI: 10.1556/Pollack.5.2010.1.3. Akadémia Kiadó, 2010 április, pp. 53.-63.
A témavezető fenti folyóiratokban megjelent 5 közleménye: 
1. Kornél Almássy, Gábor Pusztai, László Gáspár and János Lógó: Optimization Methods of the Pavement Management System of Budapest, Journal of Civil Engineering and Management, Vol 25. No 8, DOI: https://doi.org/10.3846/jcem.2019.10925
2. Dr. Almássy Kornél, Pusztai Gábor, Dávid Ákos: A fővárosi útburkolatgazdálkodási rendszer eredményei, Útügyi Lapok, 2018 ősz, ISSN: 2064-0919
3. Dr. Almássy Kornél, Pusztai Gábor, Dr. Gáspár László: A fővárosi főúthálózat útburkolat-gazdálkodási rendszerének továbbfejlesztési irányai, Útügyi Lapok, 2019, 7. évf. 12. szám. ISSN: 2064-0919, pp. 24-32, https://doi.org/10.36246/UL.2019.1.03
4. Kornél Almássy and Attila Joó: Special materials in road building – Grids and netts application terms for improving the pavement structures, Building Material – Építőanyag, ISSN 00 13-970x, 2009/2, pp. 55-59.
5. Almássy Kornél: The behaviour of grids and nets in asphalt pavement, Periodica Polytechnica, 2011/1, 55. szám, pp. 53-61

A témavezető eddigi doktoranduszai

Státusz: 
beküldött